Dag 495 – Onderdrukking van emoties

verdrietig-24058Na het overlijden van Witneus het konijn afgelopen maandag bemerkte ik in mezelf dat ik gerelateerde emoties niet kon ‘releasen’. En dan weet ik, dit neemt wat tijd in en in de loop der dagen krijgt dit de ruimte om op te komen en dan kan ik mezelf hierin ondersteunen en het loslaten. Er stond ook echter een week voor de deur met dagen op werk met steeds een nieuwe mensen erbij, wat maakt dat mijn aandacht meer naar buiten gericht zal zijn en ik mezelf minder ruimte geef om de emoties/het verdriet los te laten.

Op woensdagavond had ik een sporttraining – een groepsles met lichte kracht- en conditietraining. In het begin van de les werd er rustige muziek gedraaid en ik voelde het verdriet opkomen. Verdriet om het feit dat Witneus er niet meer is, de intimiteit en afstemming die we hebben opgebouwd door de jaren heen, dit zullen we niet meer delen. Hierin heb ik het nodig om even te huilen en zo dit verdriet loslaten, er uiting aan geven voor mezelf en dan wordt het rustig. Echter, ik stond in de groepsles. En ik wilde niet zomaar gaan huilen in de groepsles. Ik durfde ook niet weg te lopen naar het toilet – we waren net begonnen en ik was bang dat als ik terug zou komen ‘iedereen zou zien dat ik gehuild had’. Dus ik ademde en ademde en slikte eigenlijk mijn tranen in en na een minuut of 10 nam het af.

De volgende morgen werd ik nog steeds met hoofdpijn wakker; deze was aanwezig sinds terugkomst van de dierenarts maandag en het was de afgelopen drie dagen alsof ik uit een coma ontwaakte, ik kon nauwelijks mijn ogen open krijgen. Niet dat ik zo heel veel meer sliep, het was meer dat als ik wakker werd, het was alsof ik van heel ver weg kwam en de hoofdpijn was direct aanwezig. Deze kwam vanuit mijn schouder en borstgebied links welke weer relateerd is aan de hoek in de darm linksboven en ik wist dat het met de emoties te maken had waar ik geen uiting aan had kunnen geven tot zover. Er ontstond tevens grote druk op mijn dikke darm en alhoewel er normaal aandrang was in de ochtend, was er bij de ontlasting een evenzo grote ‘tegendruk’ waardoor de ontlasting moeizaam en zeer beperkt vrij kwam. Wat weer de zwaarte, druk en hoofdpijn vergroot en tevens de ‘emotionele lading’ in mijn lichaam door innerlijke reacties op de moeizame ontlasting en fysieke gevolgen ervan.

Donderdagochtend kon ik er eindelijk bij – ik had de middag-avonddienst in de winkel en dus wat tijd in de ochtend. De ontlasting stopte wederom in de ochtend en hierna zette ik mezelf ertoe om in het aangedane gebied aanwezig zijn. Ik was in staat om bij het verdriet te komen en dit te uiten voor en met mezelf. Ik ervoer dat ik de avond ervoor in de sportles mezelf onderdrukt had en ik was hierover niet happy met mezelf. Er kwam uiteindelijk een hele diepe ‘oersnik’ van binnenuit en de hoofdpijn nam direct af en verdween. Door de dag heen ervoer ik mezelf nog emotioneel, mede omdat de druk op mijn darmen nog aanwezig was en ik moest wachten op de volgende morgen volgens het ritme van de darmen om mezelf fysiek te kunnen ontlasten. Die avond thuis na werk bemerkte ik ook de tegendruk in mijn darm afnemen en de volgende morgen kon de ontlasting komen.

Het punt waar ik in het volgende blog zelfverantwoordelijkheid voor wil nemen is het moment in de sportles waarin ik mezelf niet heb toegestaan om de emoties te uiten door bijvoorbeeld even de les uit te lopen en zo de druk van mijn fysiek af te halen in plaats van dit in stand te houden en de ontlasting uit te stellen, welke ook fysiek dan zo plaatsvindt. Hier zijn nog een aantal zelfvergevingen nodig op allerlei aannames in mezelf hieraan gerelateerd, waarna ik mezelf kan corrigeren.

Voor het werken met emoties is de serie van de Atlanteans in de Eqafe-store een aanrader. Hierin wordt stap voor stap besproken hoe een specifieke emotie is opgebouwd zodat er (zelf)begrip kan komen en hoe we hierin onszelf kunnen ondersteunen in het vrijmaken ervan.

verdrietig-24058Sadness

————————————————————————————————————————–

Mogelijkheid tot wereldverandering met gelijke kansen voor ieder-een:
Leefbaar Inkomen Gegarandeerd:
https://www.facebook.com/BasisinkomenGegarandeerdDoorEqualLifeFoundation
Equal Life Foundation:
https://www.facebook.com/EqualLifeFoundation
Proces van zelfverandering:

www.desteniiprocess.com
www.lite.desteniiprocess.com  GRATIS ONLINE CURSUS MET BUDDY
Proces van relatie naar agreement:
www.desteniiprocess.com/courses/relationships
Zelfeducatie free:
www.eqafe.com/free
www.desteni.net
www.desteni.org
Journey to Life:
7 jaar dagelijks schrijven
7 jaar dagelijks schrijven – Dag 1 – Van ziel naar Leven
http://www.facebook.com/groups/journeytolife/
video: 2012: Nothingness – The 7 year process Birthing Self as Life
De Desteni Boodschap – Wat doen we ermee?:
https://ingridschaefer1.wordpress.com/2013/02/13/dag-235-de-desteni-boodschap-wat-doen-we-ermee/
Zelfvergeving als Toegift aan jeZelf:
https://ingridschaefer1.wordpress.com/2013/05/20/dag-299-zelfvergeving-als-toegift-aan-jezelf/

3 thoughts on “Dag 495 – Onderdrukking van emoties

  1. […] Dag 495 – Onderdrukking van emoties […]

Geef een reactie

