Dag 658 – Verantwoordelijkheid en ‘ik weet het niet’

auwAls ik naar een pijnplek in mijn lichaam kijk, kom ik steeds uit op de woorden ‘ik weet het niet’. Hierin weet ik inmiddels dat dit geen blijvend antwoord kan zijn. Als ik mezelf push om verder te zien, om het hier niet bij te laten en door te zetten tot meer antwoorden dan begin ik te zien dat ik hierin een mechanisme heb ontwikkeld en vastgezet waarin ik geen verantwoordelijkheid neem en heb genomen voor hetgeen zich in mijn lichaam heeft vastgezet. Ik heb hierin ‘de schuld’ aan een ander gegeven en ook bij die ander gelaten.

Probleem hierin is dat als ik niet erken dat ik verantwoordelijk ben voor wat zich afspeelt in mijn geest, gemanifesteerd in mijn lichaam, ik mezelf ook niet in staat stel om er iets aan te veranderen. Immers ik denk en geloof dat ik ‘er niets aan kan doen’ aangezien het – zo stel ik vast – mijn verantwoordelijkheid niet is. Ik ontken dus mijn verantwoordelijkheid voor dit specifieke onderdeel van mezelf.

Vervolgens pas ik deze ontkenning keer op keer toe – in plaats van dat ik oefen om verantwoordelijkheid te nemen voor mezelf en mijn ‘creaties’ in en als de geest, gemanifesteerd binnenin en buiten mij, in en als deze fysieke werkelijkheid waaronder mijn eigen lichaam – en in iedere situatie focus ik me dan op wat ik op dat moment ontken, om te proberen te zien waardoor ik iets vastzet in mijn lichaam. Ik denk en geloof dan dat ik hier iets ‘fout’ heb gedaan en ga zoeken naar wat ik verkeerd gedaan zou kunnen hebben. En zo kom ik bij steeds meer punten die ik anders gedaan zou kunnen hebben, of eventueel toch niet. Het wordt verwarrend, want het zijn zoveel dingen waar ik op moet letten om ‘goed’ te doen.

Echter wat ik over het hoofd zie, is dat het om steeds opnieuw hetzelfde mechanisme gaat in en als mezelf dat hetgeen is dat ik ‘verkeerd’ doe, oftewel omgekeerd geïnterpreteerd, namelijk in en als een ontkenning van mijn verantwoordelijkheid; ik projecteer de verantwoordelijkheid op iets of iemand buiten mij, dit doe ik verkeerd om.

Het verkeerd om doen is wat we over het algemeen als ‘fout’ ervaren en zo creëren we een algemene ‘angst om fouten te maken’ in veel of zelfs alles wat we doen. Het gaat echter niet om al die kleine dingen op zich die we doen, die we ‘fout’ doen, het gaat om wie we zijn hierin en hoe we feitelijk de rug gekeerd hebben en keren; naar onszelf, de ander en de wereld, door de verantwoordelijkheid buiten onszelf te plaatsen.

Dit is een mechanisme waar ik mee kan werken en waarin ik mijn verantwoordelijkheid kan nemen en zo in een moment waarin ik me gewaar wordt van fysieke pijn of van ‘ik weet niet’ of van iets ‘fout doen’, te zien hoe en waar ik mijn verantwoordelijkheid heb weggelegd. Zodat ik mezelf kan vergeven voor de ontkenning van mijn verantwoordelijkheid in deze specifieke situatie en hierin de verantwoordelijkheid feitelijk erken, naar mezelf toe/terug haal. Want alleen als ik mezelf hierin vergeef en zo verantwoordelijkheid neem voor mijn ‘gekeerde/verkeerde’ creatie als consequentie, stel ik mezelf in staat/open de mogelijkheid voor mezelf, om mezelf hierin uiteindelijk te veranderen.

Personagevorming en Radicale Ademhaling – Bernard Poolman (vertaling)

Gezond-ademen

Desteni I Process

Why is it so important to take Self Responsibility for the small moments in your daily life and not only the ‘big things’ in life?

How can you use your environment to see who you are as your creation?

Why is it easier to slip into reactions in the mornings?

(Taking Responsibility for Your Creation)

***

Disclaimer: deze informatie betreft mijn bevindingen in zelfonderzoek met mijn eigen fysiek ter cross-referentie, gecombineerd met onderzoek, bevindingen en mondelinge informatie van anderen en is in geen geval een medisch advies. Bij twijfel of onduidelijkheid over een fysieke toestand raad ik aan een arts of therapeut te benaderen voor diagnose en/of ondersteuning.

—————————————————————————————————————————–

Proces van zelfverandering:
http://desteniiprocess.com/courses
www.lite.desteniiprocess.com  GRATIS ONLINE CURSUS MET BUDDY (Ook in het Nederlands!)

Zelfeducatie free:
https://eqafe.com/free
www.desteni.org
De Kronieken van Jezus

Journey to Life – Reis naar Leven:
https://nl.gravatar.com/ingridschaefer1
7 jaar dagelijks schrijven – Dag 1 – Van ziel naar Leven
video: 2012: Nothingness – The 7 year process Birthing Self as Life
Ingrid’s Desteni Witness Blog
Facebook:
http://www.facebook.com/groups/journeytolife/
https://www.facebook.com/groups/326696524041028/

The Secret to Self-Realisation:

http://creationsjourneytolife.blogspot.com/2013/02/day-311-secret-to-self-realisation.html

Proces van wereldverandering:
http://bigpolitiek.blogspot.nl/
http://livingincome.me/wiki/The_Living_Income_Guaranteed_Proposal
Facebook:
https://www.facebook.com/BasisinkomenGegarandeerdDoorEqualLifeFoundation

Uil forgive

 

Geef een reactie

